Zdolność relacyjna w tworzeniu efektów współdziałania małych i średnich przedsiębiorstw

Paczka w RUCHu | od 5,99 zł |
Poczta Polska Odbiór w punkcie | od 10,99 zł |
Paczkomaty InPost | od 10,99 zł |
Poczta Polska doręczenie pod adres | od 11,99 zł |
FedEx - przesyłka kurierska | od 12,99 zł |
InPost - przesyłka kurierska | od 20,00 zł |
Opis produktu
Publikacja składa się z trzech rozdziałów, których kolejność i treść jest podyktowana realizacją celu poznawczego oraz metodycznego. Celem rozdziału pierwszego jest dostarczenie argumentów na rzecz twierdzenia, że wysoka zdolność relacyjna stanowi wewnątrzorganizacyjny mechanizm sprzyjający zwiększaniu efektów relacji z partnerami rynkowymi. Dokonany przegląd literatury pozwala spojrzeć na zdolność relacyjną przedsiębiorstwa jako na czynnik sprzyjający tworzeniu dodatkowych finansowych i niefinansowych korzyści z relacji. Dostrzeżono rolę wysokiej zdolności relacyjnej w zwiększaniu efektywności relacji z dostawcami i/lub odbiorcami. Problem jest o tyle istotny, że efektywność przedsiębiorstwa uzależniona jest także od tego, jak korzystne są transakcje organizacji z otoczeniem.
W rozdziale poruszono ponadto zagadnienie identyfikacji źródeł renty relacyjnej, która na gruncie zarządzania jest określana mianem międzyorganizacyjnego efektu synergicznego i traktowana jako kryterium oceny relacji współdziałania. Scharakteryzowano warunki porównań synergetycznych, stanowiących bazę merytoryczną konstruowania wskaźników finansowych i niefinansowych efektów relacji z partnerami rynkowymi. Wskazano także mechanizmy zabezpieczające przechwytywanie tej renty przez uczestników relacji.
W rozdziale drugim przedstawiono modele badawcze (ogólny i szczegółowy) oraz propozycję operacjonalizacji wyróżnionych w nich zmiennych. Zaprezentowano także wskaźniki syntetyczne i analityczne umożliwiające ocenę zdolności relacyjnej przedsiębiorstw oraz finansowych i niefinansowych efektów relacji z konkretnymi partnerami rynkowymi. Wskaźniki te są możliwe do zastosowania w wypadku przedsiębiorstw nastawionych na zysk, a jednocześnie nienależących do grup kapitałowych. Zaproponowane mierniki mieszczą się w obszarze skutków relacji przedsiębiorstwa z dostawcami i odbiorcami, co pozwala na dokonywanie oceny ze względu na zmiany cech podlegających ich wpływowi. Możliwość oceny efektów relacji z partnerami rynkowymi za pomocą wskaźników dostarcza zarządzającym argumentów na rzecz zmiany warunków relacji lub jej opuszczenia. Zastosowanie proponowanych mierników z perspektywy pojedynczego przedsiębiorstwa pozwala na ocenę przypadającej mu nadwyżki korzyści z relacji z dostawcami i/lub odbiorcami. W rozdziale przedstawiono ponadto sposób doboru i opis próby badawczej.
Rozdział trzeci - o charakterze badawczym - stanowi logiczną kontynuację treści prezentowanych uprzednio. Zawiera interpretację wyników przeprowadzonego badania reprezentacyjnego w kontekście identyfikacji zależności ujętych w modelach: ogólnym i szczegółowym. W analizie wyników badania posłużono się miarą współzależności statystycznej (współczynnikiem korelacji liniowej Pearsona) oraz rachunkiem regresji. Opracowany w tym rozdziale materiał z badania reprezentacyjnego umożliwił weryfikację hipotez badawczych kluczowych dla celu pracy. Zmierzono zakres i skalę efektów finansowych (mierzonych za pomocą obniżki kosztów relacji) i niefinansowych (mierzonych za pomocą zwyżki zdolności reagowania na zmiany otoczenia) osiągniętych przez małe i średnie przedsiębiorstwa poprzez relacje współdziałania z dostawcami i odbiorcami. Jako kryterium oceny efektów relacji z partnerami rynkowymi wykorzystano międzyorganizacyjny efekt synergiczny, co dostarczyło argumentów na rzecz uznania relacji z dostawcami i odbiorcami za źródło renty relacyjnej.
Problem podjęty w pracy wydaje się istotny. W literaturze zarządzania strategicznego zwraca się bowiem uwagę na potrzebę odkrywania zdolności organizacyjnych stanowiących wsparcie dla interakcji zewnętrznych. Istnieje zgodność co do potrzeby lepszego zrozumienia zdolności relacyjnej jako wewnątrzorganizacyjnego mechanizmu tworzenia efektów relacji, który jest postrzegany jako istotny problem strategiczny, jako że ?odnosi się [on] do długoterminowej perspektywy przedsiębiorstwa i ma decydujący wpływ na jego sukces lub porażkę".
Słowa kluczowe:
Polecamy także
Nasza cena: 58,62 zł
Nasza cena: 53,98 zł
Nasza cena: 108,42 zł
Nasza cena: 50,15 zł
Nasza cena: 41,95 zł
Nasza cena: 43,49 zł
Nasza cena: 40,79 zł
Nasza cena: 38,60 zł
Nasza cena: 61,07 zł