Koszyk
Konsumpcja w gospodarstwach domowych jako czynnik społeczno-gospodarczego rozwoju regionów

Konsumpcja w gospodarstwach domowych jako czynnik społeczno-gospodarczego rozwoju regionów

Wydawnictwo: Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur
Język książki: polski
Rok wydania: 2009
Wydanie: 1
ISBN: 9788361284185
Liczba stron: 159
Oprawa: Miękka
Wymiary: A5
Wersja drukowana Wersja drukowana
Koszty dostawy:
Paczka w RUCHu od 3,89 zł
Poczta Polska Odbiór w punkcie od 7,99 zł
Paczkomaty InPost od 8,99 zł
Poczta Polska doręczenie pod adres od 9,99 zł
FedEx - przesyłka kurierska od 11,99 zł
46.53 PLN Nasza cena:
46,53 zł
Rabat 1% zyskujesz 0,47 zł
książka niedostępna

Opis produktu


Aksjomatem jest stwierdzenie, że celem gospodarki rynkowej jest społeczno-gospodarczy rozwój kraju. Jednak konkretne treści i sposób osiągania tego celu nie są już tak jednoznaczne. Wpływają na to liczne i zróżnicowane uwarunkowania funkcjonowania gospodarki w określonym czasie. Porównując sytuację i możliwości rozwojowe polskiej gospodarki z początku transformacji i obecnie, można wskazać na występowanie różnic w celach i sposobach ich realizacji. Na początku transformacji, kiedy sytuacja społeczna i gospodarcza była bardzo trudna (niski poziom produkcji i dochodów społeczeństwa, a tym samym małe wymagania na rynku), dla kształtowania podstaw decyzyjnych rozwoju wystarczały ogólne informacje, pokazujące główne wskaźniki makroekonomiczne i społeczne, takie jak: PKB, inwestycje, wartość produkcji sprzedanej, sytuacja na rynku pracy, sytuacja demograficzna kraju, konsumpcja. Obecnie, po dwudziestu latach reform, sytuacja społeczno-gospodarcza Polski uległa dużym przeobrażeniom. Wyraża się to we wzroście zarówno produkcji, inwestycji, oferty rynkowej, jak i popytu oraz konsumpcji.
Gospodarstwa domowe w świetle nowej ekonomicznej teorii przedsiębiorstwa - teorii konfirmy (połączenie konsumenta i firmy) przejmują na siebie wiele nowych ról i zadań w procesie gospodarowania, realizowanych przez konsumpcję i konsumentów . Są regulatorami i determinantami tak ważnych zjawisk, jak:

  • alokacja, przedsiębiorczość, preferencje i wartości oraz rewitalizacja zasobów w przedsiębiorstwach,
  • inwestowanie w wiedzę, kreowanie talentów, budowanie relacji, czyli głównie kapitału intelektualnego, najważniejszego współcześnie czynnika wytwórczego, przenoszonego następnie do miejsca pracy - przedsiębiorstwa,
  • podejmowanie ryzyka i wyrażanie preferencji dotyczących przyszłych okresów i działania w warunkach niepewności,
  • nabywanie doświadczeń, rutyny, optymalnych skal działania i przenoszenie ich do miejsca pracy - przedsiębiorstwa,
  • twarde ograniczenia budżetowe, determinujące też ograniczenia budżetowe w miejscu pracy,
  • odpowiedzialność gospodarstw domowych za nieprawidłowości działania przedsiębiorstw,
  • odpowiedzialność za własne bezpieczeństwo socjalne (ochrona zdrowia, renty i emerytury, utrata pracy) w sytuacji, gdy w gospodarce występują zjawiska zawodności rynku, państwa i przedsiębiorstw,
  • renesans suwerenności konsumenta, weryfikator zasadności istnienia przedsiębiorstwa jako oferenta dóbr i usług dla konsumentów, można dodać - swoisty powrót do globalnego i lokalnych działań prawa Saya,
  • prosument jako konsumenckie przedsiębiorstwo.

Potwierdza to dużą rolę gospodarstwa domowego w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, rynku i państwa, poczynając od kształtowanych przez nie wartości, dążeń, postaw, poprzez ich wpływ na określone możliwości i działania własne oraz przedsiębiorstw, by następnie przyczyniać się do rozwoju społeczno-gospodarczego poszczególnych regionów i całego kraju.

Polecamy także


Ekonomiczno-społeczne następstwa migracji na obszarach górskich na przykładzie Karpat Polskich
Cena katalogowa: 59,00 zł
Nasza cena: 49,44 zł
Status:  Od ręki

Polityka gospodarcza w Unii Europejskiej
Cena katalogowa: 49,00 zł
Nasza cena: 47,30 zł
Status:  Od ręki